بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّ
Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW
Oleh yang demikian, kefardhuan yang ditetapkan oleh Allah akan membawa kebahagiaan buat orang yang melakukannya. Ianya adalah punca kebaikan dan kesejahteraan hidup di dunia mahupun akhirat. Ketaqwaan itu sendiri adalah punca penyelesaian kepada sebarang kesulitan dan kepayahan hidup. Hal ini diingatkan oleh Allah dalam ayat seribu dinar yang sering menjadi amalan masyarakat dalam urusan perniagaaan. Ibn ‘Ata’illah di dalam al-Hikam ada menyatakan yang bermaksud;
Sebagai manifestasi, tazkiyah al-nafs juga mencakupi usaha untuk meninggalkan larangan dan perkara yang boleh membawa kepada haram. Mohd Haris Hairun Paezi (2010) mengambil pandangan ulama iaitu Ibrahim al-Khawwas yang menyatakan lima perkara boleh menyucikan hati iaitu pertama, membaca al-qur’an dan tadabbur. Kedua, mendirikan solat malam. Ketiga, mengosongkan perut. Keempat, berdoa dengan penuh tawadhuk di hujung malam. Kelima, duduk bersama orang-orang soleh.
MEDIUM TAZKIYAH AL-NAFS
Secara umumnya, tazkiyah al-nafs bermaksud penyucian,
pembersihan dan penyuburan diri. Dengan kata lain, secara lebih terperinci ia
adalah suatu usaha yang bersungguh-sungguh untuk membersihkan dan menyucikan
jiwa daripada sifat-sifat yang tercela dan merupakan satu proses peralihan dari
jiwa yang kotor, ternoda dan tercemar dengan dosa kepada jiwa yang suci bersih
(Che Zarrina Sa’ari, 2012). Namun begitu, kini kehidupan moden mempunyai
cabaran yang besar iaitu banyak melakukan perkara-perkara yang tidak beretika
seperti rasuah, pecah amanah dan tiada sifat rasa berTuhan dalam diri. Sebagai
manifestasi, mereka tidak menyedari bahawa masalah yang berlaku bertitik tolak
daripada hati. Oleh itu, dalam penulisan ini akan membincangkan secara umum
mengenai medium tazkiyah al-nafs.
Menurut Mohd Murtadza Ahmad (2010), terdapat lima medium
tazkiyah iaitu pertama, melaksanakan perkara wajib. Kedua, meninggalkan perkara
yang haram dan shubhat. Ketiga, Menambahkan kesungguhan untuk melaksanakan
perkara yang sunat. Keempat, menjaga adab dan akhlak. Kelima, bergaul dengan
orang solihin.
Sehubungan itu, dapat
dilihat perbincangan mengenai medium tazqiyah di atas lebih ditumpukan dalam
hal-hal ibadat dan ritual. Namun begitu, dari sudut pengamal tasawuf, medium
tersebut mencakupi keseluruhan aspek kehidupan sama ada dari aspek ritual ataupun
keduniaan. Rentetan itu, dakwaan bahawa
orang sufi meninggalkan keduniaan adalah dakwaan yang melampau. Golongan ini
sebenarnya amat berwaspada dari melampaui ketentuan Allah. Ini kerana Allah
sendiri membenci segala yang melampaui batas.
Oleh yang demikian, kefardhuan yang ditetapkan oleh Allah akan membawa kebahagiaan buat orang yang melakukannya. Ianya adalah punca kebaikan dan kesejahteraan hidup di dunia mahupun akhirat. Ketaqwaan itu sendiri adalah punca penyelesaian kepada sebarang kesulitan dan kepayahan hidup. Hal ini diingatkan oleh Allah dalam ayat seribu dinar yang sering menjadi amalan masyarakat dalam urusan perniagaaan. Ibn ‘Ata’illah di dalam al-Hikam ada menyatakan yang bermaksud;
Allah jadikan kamu adalah untuk mentaati-Nya dan tidak Dia
menjadikannya kecuali supaya kamu masuk ke dalam Syurga-Nya.
Sebagai manifestasi, tazkiyah al-nafs juga mencakupi usaha untuk meninggalkan larangan dan perkara yang boleh membawa kepada haram. Mohd Haris Hairun Paezi (2010) mengambil pandangan ulama iaitu Ibrahim al-Khawwas yang menyatakan lima perkara boleh menyucikan hati iaitu pertama, membaca al-qur’an dan tadabbur. Kedua, mendirikan solat malam. Ketiga, mengosongkan perut. Keempat, berdoa dengan penuh tawadhuk di hujung malam. Kelima, duduk bersama orang-orang soleh.
Kesimpulannya, tazkiyah al-nafs amat penting sebagai medium dalam
kehidupan manusia mencari kesejahteraan hidup di dunia mahupun
akhirat. Rentetan itu, tazkiyah tidak bermaksud menolak perkembangan kehidupan semasa tetapi ia sebagai medium untuk mengawal daripada kerosakan hatinya. Sebagai manifestasi, tazkiyah al-nafs membentuk jiwa manusia lebih dekat kepada Allah. Dengan kata lain, ia mendorong seseorang melakukan segala yang disyariatkan oleh Islam secara istiqamah. Oleh itu, tazkiyah perlu melalui pelbagai kaedah
di samping hidayah dan taufiq daripada Allah.
Bibliografi
Che Zarrina Sa'ari dan Sharifah Basirah Syed Muhsin.
(2012). Cadangan model psikoterapi remaja Islam berasaskan konsep tazkiyah
al-nafs. Jurnal usuluddin (Julai-Disember 2012) 36:49-74.
Mohd Haris Hairun Paezi. (2008). Ubat hati. Diakses dari http://mindvision. com.my/Dari%20
Pena_Ubat%20Hati.htm pada 23 Mei 2016.
Mohd Murtadza Ahmad. (2010). Tazkiyah al-nafs dalam ilmu
tasawuf. Diakses dari http://www.muftins.gov.my/index.php/arkib2/tareqat-tasauwuf/162-koleksi-kertas-kerja/634-
tazkiyah pada 23 Mei 2016.
No comments:
Post a Comment