Tugasan 2 (SYW501)
Suriadi bin Kamaruding
P-ISM0054/15
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan
P-ISM0054/15
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan
(Pengurusan Pembangunan Islam)
KAEDAH PEMANTAPAN
SISTEM PENGURUSAN KUALITI MELALUI KONSEP TAUHIDIK
Secara umumnya, sistem
pengurusan kualiti Islam merupakan satu proses yang penting dalam sesebuah
organisasi untuk memastikan perjalanan dan pentadbiran berfokuskan kepada produk
atau memberi perkhidmatan selari dengan kehendak dan tuntutan Syarak. Rentetan
itu, Fadzila Azni Ahmad (2010:55) menyatakan bahawa sistem pengurusan kualiti
Islam berbeza dengan pengurusan lazim. Pengurusan lazim hanya menekankan aspek fizikal,
kebendaan dan akauntabiliti yang tidak bersifat hakiki. Dalam Islam, sistem
pengurusan kualiti bersifat universal yang merangkumi dua dimensi iaitu lahiriah (material) dan batiniyyah (spiritual). Oleh itu, sistem
ini sangat bersesuaian diamalkan di Institusi Islam bagi mencapai matlamat
akhir iaitu mendapatkan keredhaan Allah. Walau bagaimanapun, untuk mencapai matlamat
tersebut, pengurus memainkan peranan yang penting dan bertanggungjawab bagi memantapkan
sistem pengurusan organisasi yang berkualiti dengan berdasarkan perspektif
Islam yang menitikberatkan konsep Tauhidik. Penekanan kepada Tauhidik menjadikan sistem
pengurusan kualiti lebih bersifat holistik, kemanusiaan dan lebih dekat dengan
hati anggota organisasi. Atas dasar ini, konsep Tauhidik yang diperkenalkan
oleh tokoh-tokoh Islam mempunyai hubungan sebagai kaedah bagi pemantapan sistem
pengurusan kualiti di sesebuah organisasi.
Konsep Tauhidik asalnya
diperkenalkan oleh Mohamad Affandi Hassan yang mengemukakan idea mengenai
pendekatan tauhid dalam pengurusan. Walaupun begitu, pendekatan terhadap tauhidik
ini diperkembangkan lagi oleh Akademi Pengurusan YaPEIM berdasarkan modul
pengurusan tauhidik pada tahun 2001. Secara ringkasnya, modul ini bertujuan
menerapkan kesedaran mengenai kepentingan untuk melaksanakan prinsip-prinsip
Islam serta memperkenalkan kemahiran asas untuk mengaplikasikan nilai
pengurusan Islam dalam urusan berorganisasi. Berdasarkan itu, dapat dirumuskan
bahawa konsep Tauhidik merupakan tunjang utama bagi umat Islam untuk membuktikan
keikhlasan, keyakinan, keimanan dan ketaatan kepada Tuhan Yang Maha Esa.
Sebagai manifestasi,
sistem pengurusan yang berkualiti seharusnya perlu terikat dengan pengurusan
Islam iaitu konsep Tauhidik kerana ia menekankan kepada pendekatan tauhid yang merupakan
inti pati ajaran Islam itu sendiri. Pengurusan organisasi yang menekankan
konsep Tauhidik ini akan dapat melahirkan pekerja yang berkualiti dan akan
melaksanakan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin. Malah, komitmen yang
tinggi terhadap konsep Tauhidik ini turut membuahkan hasil dalam usaha
memartabatkan keadilan. Semua tenaga kerja dalam organisasi tidak kira daripada
pihak pengurusan sehinggalah kepada subordinat akan memastikan keadilan dan
kesaksamaan dalam pemberian hak akan diperoleh semua kakitangan organisasi.
Fenomena sebegini bukan sahaja melahirkan nilai kepuasan kepada para pekerja atau
pelanggan, namun ia juga memberikan kebahagiaan sejagat yang dapat dikecapi oleh
para pekerja atau pelanggan (Hasan Al-Banna, Ab Mumin & Siti Arni, 2011).
Menurut Wan Liz Ozman
(1996:50-54), terdapat lapan kesan utama konsep Tauhidik ini terhadap minda, sikap
dan tingkah laku seseorang apabila ia diamalkan dengan sebaik mungkin serta
meresap masuk ke dalam jiwa sanubari Muslim tertentu, iaitu:
(a) Seseorang tidak
akan bersikap tertutup atau sempit pemikirannya, malah beliau akan menjadi
seorang pekerja yang berakauntabiliti, integriti, bermaruah, cekap dan
berdisiplin.
(b) Konsep ini akan
melahirkan pekerja atau pengurus yang mempunyai harga diri yang tinggi (self-respect) serta berkeyakinan diri (self-esteem), di samping bersikap berani
menegakkan kebenaran dan membela keadilan.
(c) Semangat Tauhidik
ini merangsang individu bersifat Tawadduk (rendah diri), tidak sombong, ujub,
takbur walaupun mempunyai kuasa yang besar dalam organisasi. Pengurus dan
pekerja membentuk budaya kerja tolong-menolong, bantu-membantu, prihatin dan
saling menghormati antara satu sama lain.
(d) Pengurus dan
pekerja organisasi mengamalkan nilai-nilai yang murni, amanah, tekun dan
istiqamah dalam melaksanakan tanggungjawab.
(e) Individu yang beriman dengan konsep Tauhidik yang sebenar tidak mudah putus asa apabila menimpa musibah atau tidak ingkar ketika menerima pemberian nikmat daripada Allah SWT.
(f) Nilai Tauhidik juga akan membina manusia bersikap tahan sabar, mempunyai keazaman yang tinggi sehinggakan memperoleh petunjuk serta hidayah daripada Allah S.W.T.
(g) Konsep Tauhidik turut menghakis sifat-sifat Mazmumah (negatif) dalam diri seseorang seperti iri hati, dengki, hasad, tamak haloba dan seumpamanya. Jika semangat Tauhidik dapat diterapkan dalam setiap hati sanubari kakitangan dalam sesebuah organisasi, nescaya segala bentuk salah laku etika, penyalahgunaan, penyelewengan, pecah amanah, rasuah dapat dibanteras sepenuhnya.
(h) Konsep Tauhidik akan membentuk insan yang sentiasa patuh dan taat terhadap peraturan serta perintah Allah S.W.T dan rasul-Nya tidak kira masa atau lokasi ia berada. Hal ini demikian kerana individu tersebut akan beriman dan percaya bahawa segala tindakan yang dilakukan di dunia akan dibalas setimpalnya pada hari akhirat kelak.
Kesimpulannya,
sistem pengurusan kualiti Islam bukan hanya menjurus kepada matlamat memberi
kepuasan pelanggan semata, bahkan hakikat tujuannya adalah mencapai mardhatillah
(keredhaan) Allah SWT. Rentetan itu, pengurus atau pekerja sesebuah
organisasi akan bersikap jujur, amanah melaksanakan kerja, berintegriti, tekun
dan berdisiplin sekiranya konsep Tauhidik dijadikan amalan seharian bagi
pemantapan sistem pengurusan yang lancar dan berkualiti. Oleh yang demikian,
memandangkan pentingnya kualiti ini dalam aspek kehidupan insan; maka tidak
dapat tidak ia mesti dijadikan budaya yang sebati terutamanya dalam
melaksanakan suatu sistem pengurusan yang cemerlang (Hasan Al-Banna, Ab Mumin
& Siti Arni, 2011).
Bibliografi
Ab.
Mumin Ab. Ghani dan Fadillah Mansor. (2006). Dimensi pengurusan Islam: Mengurus kerja dan mengurus modal insan.
Kuala Lumpur, Universiti Malaya.
Akademi
Pengurusan YaPEIM. (2005). Pengurusan
dalam Islam: Menghayati prinsip dan nilai Qurani. Kuala Lumpur: Akademi
Pengurusan YaPEIM.
Fadzila Azni Ahmad.
(2010). Kaedah
pengurusan institusi-Institusi pembangunan berteraskan Islam di Malaysia. Shah
Alam: Pusat Penerbitan Universiti (UPENA).
Fadzila Azni Ahmad. (2008). Konsep kualiti lazim dalam ajaran Islam.
Di akses daripada http://suekainah.blogspot.my/2008/07/konsep-kualiti-lazim-dalam-ajaran
islam.html/pada 18 Mac 2016.
Hasan
Al-Banna Mohamed, Ab Mumin Ab Ghani dan Siti Arni Basir (2015). Jurnal nilai-nilai sistem pengurusan kualiti
Islam berasaskan al-Qur'an dan integrasi ilmu saintifik jurnal syariah, Jil. 23,
Bil. 1 (2015) 25-52
Hasan
Al-Banna Mohamed, Ab Mumin Ab Ghani dan Siti Arni Basir (2011). Pemantapan sistem pengurusan Islam berkualiti melalui konsep Tawhidi, Budaya Itqaan dan Nilai Ihsan World Congress on Islamic Systems
2011 (World-ISLAM 2011)
Nurhidayah
Marzuki @ Yahaya. (2012). Kaedah
pengurusan tauhidik: Kajian kes di Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM). Universiti Sains Malaysia: Disertasi yang diserahkan untuk memenuhi
sebahagian keperluan bagi sarjana sains kemasyarakatan (Pengurusan pembangunan
Islam). Tidak diterbitkan.
Wan Liz Ozman Wan Omar.
(1996). Pengurusan Islam abad ke 21:
Revolusi pengurusan untuk keunggulan sektor awam dan korporat. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.
No comments:
Post a Comment